Een gezonde werkplek inrichten waarin je je op je gemak voelt heeft enorme voordelen en kan veel problemen voorkomen die we al eerder benoemd hebben.
Lees hier waarom het hebben van een gezonde en fijne werkplek iets is wat elke werknemer en organisatie zou moeten nastreven. In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je zo’n gezonde werksfeer creëert door middel van de juiste inrichting.
Ideaal bezien weet je al precies welke omstandigheden jouw dagelijks enorm productief maken, en welke factoren van je werkruimte slechte gewoontes in je naar boven halen.
Mocht je hier nog niet achter gekomen zijn is het verstandig om voor een week of twee elke werkdag in een soort logboek vast te leggen en daarbij te letten op omgevingsfactoren: Was je bureau opgeruimd? Hoeveel contact had je met collega’s? Op welke tijdstippen voelde je je iets minder gemotiveerd? Dit zijn allemaal vragen die je dichter bij een aangename werkplek kunnen brengen.
Over het algemeen zijn er wel een aantal factoren waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze productiviteit, rust, concentratie en creativiteit verhogen, waaronder een visueel stimulerende, activerende en comfortabele inrichting.
Je werkplek inrichten met behulp van deze informatie is helemaal niet zo duur of moeilijk. Wij hebben drie speerpunten voor je klaarstaan.
Een fijne werkplek inrichten begint met het uitzoeken van de juiste visuele prikkels voor je brein. Misschien is het je weleens opgevallen dat de kleur van de muren in een kamer of gebouw een bepaalde sfeer uitstralen die ook iets met je gemoedstoestand doet. In een restaurant kun je dit bijvoorbeeld heel goed ervaren. Vaak wordt er door middel van een combinatie van licht, kleur en textuur een sfeer gecreëerd die bij de zaak past. In restaurants worden vaak donkere kleuren en veel warm licht gebruikt om een gezellige, intieme ambiance te scheppen.
Wanddecoratie
Echter is intimiteit en gezelligheid voor een werkplek of kantoorruimte misschien niet de perfecte sfeer om productiviteit aan te wakkeren. Bepaalde kleuren roepen bepaalde emoties op. Denk er dus van tevoren over na welk gevoel je wilt versterken. Wil je je concentreren of juist creatief en out of the box kunnen denken? Over het algemeen geldt: je kunt je muren beter in lichte maar vrolijke kleuren (geel, groen, pastel kleuren) schilderen, met hier en daar een oppervlakte die prikkelende kleuren (zoals rood) bevat. Let er wel op dat je kamer niet te druk wordt door te veel kleurcombinaties. De balans is belangrijk!
Meubilair
Ook meubels kunnen een bepaald effect op je werkzaamheden hebben. Wist je bijvoorbeeld dat hout een gevoel van warmte en veiligheid geeft? Natuurlijk gelden hier ook weer de regels van kleurgebruik. Echter heb je met meubilair nog beter de kans om prikkelende accenten te zetten in je omgeving. Ook is het een goed idee om kleine meubels of accessoires af te stemmen op de wandkleur, wat voor een afgemaakt en rustgevend gevoel zorgt.
Licht
Gebruik ook zo veel mogelijk daglicht en natuurlijke verlichting. Industriële neonlampen zijn geen goed idee aangezien ze je uitputten en je bioritme verstoren. Het beste kun je zorgen voor een lichte, niet te warme LED lamp die lijkt op daglicht.
Met deze tips wordt ook de kleinste kamer visueel omgetoverd tot een fijn ingerichte werkplek. Voor meer tips om esthetische en aangename werkruimtes in te richten lees hier een uitgebreid artikel op onze blog.
We hebben hieronder een galerij voor je samengesteld met wat voorbeelden van kleurcombinaties in kantoorruimtes ter inspiratie.
Verder is het ook van belang dat de ingerichte werkplek je aanzet tot beweging.
In 2017 zaten Nederlanders gemiddeld 9 uur per dag. Dit is veel te veel, en kan worden verminderd door bijvoorbeeld staand te werken of vaker van werkplek te verplaatsen.
Geschikt meubilair wat aangepast kan worden maakt hierbij een enorm verschil. Denk bijvoorbeeld aan een bureau wat op verschillende hoogtes ingesteld kan worden zodat je er aan kan staan of zitten. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om in je lunchpauze een stukje te gaan lopen. Wat het belangrijkste is: je werkomgeving moet je ertoe uitnodigen.
Een opgeruimde omgeving nodigt ook uit tot beweging omdat het je een minder beklemmend gevoel geeft. Zorg dus voor voldoende opbergruimte zodat je werkplek er altijd netjes uitziet, ook al ben je een chaotische werker.
Tenslotte is het allerbelangrijkste aan de inrichting van een werkplek dat hij ook op lange termijn comfortabel is en een gezonde houding bevordert. Hoe visueel aantrekkelijk en opgeruimd je werkplek ook is, als je niet comfortabel zit, staat of ligt ga je niet productief kunnen werken. Een slechte houding kan er ook op lange termijn voor zorgen dat je vervelende klachten krijgt die je in je dagelijkse leven kunnen belemmeren.
Het is dus een goed idee om iets meer geld te investeren in een ergonomische (lees: mens- en werkvriendelijke) bureaustoel, tafel en andere lig- en zitmogelijkheden wanneer je je werkplek wilt inrichten.
Ja, belangrijke voordeel van een virtueel kantoor is je met een zakelijk adres in kunt schrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel.
Ja, de privacy en anonimiteit van je privéleven kun je waarborgen door middel van een zakelijk adres op een fysiek andere plek.
Ja, vrijblijvend inschrijven voor een virtueel kantoor voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is mogelijk. Je betaalt dan een borg.
Ja, je kunt een privé-persoon inschrijven in Nederland met een persoonlijk postadres in Nederland.
Ja, na betaling ontvang je een officiële huurovereenkomst. De verhuurder is een erkend en gerenommeerde verhuurder van ruimtes.
Ja, je kunt maandelijks het virtueel kantoor verlengen of stopzetten Per mail wordt je gevraagd te verlengen of stopzetten.
Geef de overheid daarom ook niet te veel mogelijkheden om jou via jouw familie, tot slavernij te bewegen. Slavernij is het tegenovergestelde van échte vrijheid.
Wij gebruiken slechts uw privé-adres voor de inschrijving voor kvk of voor het aanmelden & doorsturen van post
Over het algemeen wordt een virtueel kantoor beschouwd als een service bestaand uit een bedrijfsadres op een gevestigde KvK-locatie. Daarbij kan een postservice en het uitbesteden van klantcontact behoren.
Hierbij hoef je dus geen fysiek kantoor te huren of personeel in dienst te nemen en kan je je beter focussen op de groei van je bedrijf. Taken kun je uit te besteden aan een virtueel kantoor. Zoals post in ontvangst nemen, digitaliseren en jouw klanten te woord staan.
Vaak is het namelijk zo dat je je als zzp’er in het begin met enorm veel administratieve taken bezig moet houden die eigenlijk niet in je expertisegebied liggen noch de tijd waard zijn die ze van je opeisen. Dit vertraagt de groei van je bedrijf natuurlijk.
Dus kun je er over nadenken om deze taken in eerste instantie uit te besteden aan een virtueel kantoor. Dat betekent dat je wat meer bewegingsvrijheid krijgt.
In de tussentijd kun je een zakelijk adres aangeven bij al je klanten en handelspartners, wordt je post voor je in ontvangst genomen, gesorteerd en gedigitaliseerd, en worden jouw klanten te woord gestaan.
Het eerste en gelijk meest belangrijke voordeel van een virtueel kantoor is het feit dat je je met een zakelijk adres in kunt schrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel (KvK). Dit is niet alleen gewenst, maar een vereiste en verleent uw bedrijf meteen de nodige professionaliteit.
Het scheiden van werk en privéleven is voor veel starters, zzp’ers en eenmanszaken vooral in het begin lastig omdat er (nog) met beperkte resources wordt gewerkt. Misschien werk je aan je keukentafel of in je eigen studeerkamer, maar wil je niet per se ongevraagd bezoek of post op je eigen deurmat ontvangen van klanten.
Je hoeft niet aanwezig te zijn maar je profiteert wel van de fysieke representatie van jouw bedrijf. Veel ondernemers wensen zich deze flexibiliteit voor hun bedrijf zodat zij kunnen groeien. Bovendien zich tegelijk kunnen focussen op waar ze in uitblinken: hun dienstverlening of product.
Een virtueel kantoor is dé perfecte oplossing voor kleinschalige bedrijven of organisaties die professioneel te werk willen gaan.
De Ordo ab chao, zoals de Heersers van dit systeem dat graag noemen, wordt steeds duidelijker & komt steeds meer dichterbij. De Overheid digitaliseert alles.
Het hele systeem overheid is digitaal gemaakt. Waar de burger ‘Informatie’ kan aanvragen. De overheid dient objectief niet de Natuurwet. Dus, kan een overheid of hiërarchie in het algemeen niet bestaan terwijl men de Natuurwet kent.
Ook het gebied van kantoorverhuur en werkplekken is met de tijd meegegaan. Er bestaan tientallen oplossingen gericht op flexibel en op afstand werken met behoud van professionaliteit.
Eén zo’n oplossing is de mogelijkheid om als ondernemer een virtueel bedrijfsadres te huren.
Ook voor ondernemers die van plan zijn om naar andere steden. Of zelfs landen uit te breiden bieden virtuele kantoren de perfecte oplossing.
Een vaste-lijn straalt professionaliteit uit. Een privé adres wekt daarentegen wantrouwen. Dit is beter bij een ervaren servicemedewerker van een virtuele kantoordienst.
Ook wekt een vestigingsadres vertrouwen op. Als je op locatie met klanten afspreekt zullen ze zich eerder bij je in goede handen voelen.
Tenslotte een voordeel waar je als startende ondernemer het meest kalmvan wordt: het is goedkoop! Je huurt een virtueel adres al vanaf €28 per maand. Schrijft hem in waar je wil. Hop, weg van die zeurende DUO studieschuld of Belasting-brieven & boetes.
Het idee dat een entiteit het ”Recht” zou hebben om één van bovenstaande vorderingen op te dwingen (met geweld) is een objectief fout! Je hoeft deze regels op basis daarvan, dus ook niet op te volgen. Want je gedrag is objectief goed!
Elke vorm van diefstal van of inbreuk op, een recht die men krijgt middels creatie kan nooit objectief goed zijn!
Bij de aankoop van het vestigingsadres, ontvang je direct een officiele huurovereenkomst voor de kvk-inschrijving.
Wil je je bedrijf inschrijven bij de KvK met een postadres, dan moet dat adres een ‘registratieadres’ zijn.
SK-makelaars virtuele kantoren & postadressen zijn altijd een geldig ‘inschrijvings-adres’ voor de Kamer van Koophandel.
Een postadres Kamer van Koophandel is voor vele zaken handig. Privè en zaken wil je het liefste gescheiden houden.
Zoekt u een zakelijk Postadres voor uw Bedrijf voor inschrijving bij de KvK in Rotterdam? Wil je je bedrijf inschrijven bij de KvK met een postadres, dan moet dat adres een ‘registratieadres’ zijn.
SK-makelaars virtuele kantoren & postadressen zijn altijd een geldig ‘registratie-adres’.
Bekijk onze Algemene Voorwaarden en Privacybeleid.