Advies & Tips

Thuiswerken productief maken

Thuiswerken in tijden van Covid-19

Thuiswerken – sinds vorig jaar maart is het een dagelijks fenomeen. De verregaande regel om zo veel mogelijk thuis te werken besloot het kabinet om het coronavirus in te dammen. In eerste instantie werd dit door velen verwelkomd. Het zou werken productiever maken door het wegvallen van reistijd en opgelopen vertragingen door de spits. Ook hoopte men door de nieuwe regels meer tijd te kunnen spenderen met de familie.

Echter trekken we na een jaar verplichtend thuis gewerkt te hebben toch vaak hele andere conclusies. Het vele op elkaar zitten heeft voor de nodige spanningen tussen familieleden geleid. Alleenstaande werknemers hebben inmiddels te kampen met eenzaamheid en isolatie. Ook hebben veel ouders moeite hun werk met huishouden en lesgeven van de kinderen te combineren. En laten we eerlijk zijn: zelfs al vinden we ons werk en onze families geweldig, komen we toch allemaal soms in een motivatie-dip terecht.

Mentaal en fysiek gezond werken vanuit huis

Op de website van de Rijksoverheid worden daarnaast nog een aantal andere punten benoemd waar werknemers mee te maken kunnen krijgen wanneer ze over lange periodes thuis werken. Zo zijn er weinig tot geen informele gesprekken met collega’s. Er wordt lang achter elkaar vergaderd met bijna geen pauzes ertussen. Ook beweeg je wellicht niet genoeg op een gemiddelde werkdag. Misschien is je werkplek ook niet optimaal ingericht om lichamelijke klachten te voorkomen. In een van onze andere artikelen adresseren we dit probleem en leggen we uit hoe je je werkplek productiever en gezonder kan inrichten,

Op mentaal en sociaal vlak is het creëren van een productieve werksfeer echter iets lastiger. Daarom gaan veel mensen op zoek naar manieren om het dagelijkse ritme spannend te houden bij gebrek aan sociaal contact met collega’s. Daarvoor hebben we hier een aantal adviespunten voor je op een rij gezet die je kunt gebruiken om thuiswerken aangenamer te maken voor jou, je familie en je collega’s.

vrouw-werkt-thuis-op-bank

1.
Plan je thuiswerkdag en zorg voor regelmaat

Goed thuiswerken vergt veel discipline en meer energie dan je in eerste instantie denkt. De overheid erkent dit probleem en adviseert daarom je werkdag goed te plannen. Daarbij orden je niet alleen je verschillende taken, maar kun je het beste ook genoeg korte pauzes en beweging tussendoor inplannen. Zo wordt het aangeraden om elk uur even op te staan en een rondje te lopen. Tussendoor je zithouding veranderen zou ook al helpen. Daarnaast kun je taken die veel concentratie vergen afwisselen met minder intensieve activiteiten om je brein kans tot rust te geven.

Verder helpt het veel mensen om op een vaste tijd te beginnen met werken en vaste werktijden aan te houden. Zo voorkom je ook dat je werk te veel met je privéleven vermengd wordt. Vooral wanneer je kinderen hebt is dit erg belangrijk. Hiervoor verwijst de overheid naar een aantal tips die je erbij kunnen helpen. 

man-werkend-in-gras-zittend

2.
Voldoende beweging

Thuiswerken wordt een stuk minder eenzijdig wanneer je je lichaam in beweging houdt. Naast het populaire ommetje rond de lunchpauze zijn er een aantal manieren waarop dit mogelijk is. Zo kun je ervoor kiezen om  tijdens elk telefoongesprek door je huis of tuin te lopen, of een frisse neus te halen op het balkon. Of speel na elke afgeronde taak even een potje voetbal met je kind. Zet je favoriete plaat op en dans even mee. Veel korte pauzes zijn op langere termijn waardevoller voor je productiviteit en motivatie dan weinig lange pauzes.

Wanneer er een versoepeling van de maatregelen komt zijn er ook weer genoeg mogelijkheden om elders te gaan werken. Onder het kopje “Locaties Flexwerkplekken” hebben we de fijnste flexwerkplekken voor een aantal grote steden samengevat. Bekijk hier bijvoorbeeld de leukste werkplekken in de omgeving van Den Haag centrum. 

3.
Sociaal thuiswerken

Misschien wel het belangrijkst tijdens thuiswerken over langere periodes is voorkomen dat je eenzaamheid en isolatie tegengaat. Vooral alleenstaande werknemers hebben hier last van en kunnen daarom het beste gebruik maken van hun vriendennetwerk. Om je wekelijkse thuiswerk-ritme te doorbreken kun je bijvoorbeeld met een vriendin afspreken om een dagje samen thuis te werken. Slechts een dagje op (werk)bezoek gaan bij iemand en s’avonds ook samen koken kan al wonderen doen voor je mentale gezondheid. Tenslotte wordt het aangeraden om je lunchpauze vol te plannen met activiteiten die zowel je beweging vorderen als ook je behoefte aan sociaal contact tevreden stellen. Zo kun je bijvoorbeeld je lunch meenemen en met een vriend of zelfs collega in het park afspreken om samen een rondje te gaan lopen.

Vind je het toch te risicovol om met iemand anders te gaan werken of af te spreken? Dan kun je met apps zoals Discord op afstand samenwerken om toch het gevoel te krijgen dat je niet alleen op je kamer zit. Als je het nog niet doet is het ook verstandig om telefoongesprekken met collega’s in te ruilen voor videogesprekken voor verhoogde sociale interactie.

twee-mannen-werken-samen-in-park

Onze partners

Blijf op de hoogte van de nieuwste werkplekken en kantoorruimtes via onze nieuwsbrief!