Advies

Kantoren huren:
Wat zijn de opties?

Je bent misschien druk bezig met het oprichten van je eigen organisatie – of je gaat eindelijk als freelancer aan de slag! Laten we eerlijk zijn: het opstarten van een nieuwe onderneming kan veel tijd kosten. Vooral wanneer je té veel daarvan moet besteden aan het vergelijken en uitzoeken van kantoren.

Kantoren huren is een belangrijke stap voor het realiseren van een bedrijf of organisatie. Daarom is het des te belangrijker dat je een optie kiest die echt bij jou en de behoeftes van je onderneming past. Op deze pagina vind je alle informatie rondom de verschillende aanbiedingen rondom kantoorverhuur.

Keuzestres tussen kantoren? 9 vragen die je kunnen helpen

Hoe groot wordt jouw werkplek of kantoor?

Hoeveel mensen gaan er op de locatie werken?

Voor hoe lang wil je gebruik maken van de locatie?

Ben je van plan om uit te breiden? Zo ja, hoeveel meer werkplekken verwacht je nodig te hebben?

Ben je van plan om spreek- of rustkamers te gebruiken? Hoeveel uur per dag, welke dagdelen?

Aan hoeveel service heb je behoefte?

Op welke datum wil je van start gaan?

Hecht je waarde aan contact met andere bedrijven en organisaties die eventueel met jou onder een dak werken?

Hoeveel waarde hechten jij en jouw bedrijf aan duurzaamheid?

Kantoren: Dit zijn de opties

kantoor

1. Traditioneel huren

Wanneer je voor de optie kiest om kantoren volgens de conventionele manier te huren, ga je meestal een jaarlijks contract aan met een verhuurder op basis van 3 of 5 jaar. Daarbij betaal je een vast bedrag per m2, of een totaal bedrag voor een ruimte die helemaal van jou is. Bij deze vorm van huur wordt de ruimte kaal opgeleverd. Basisvoorzieningen zoals lifts, verlichting, sanitair, airconditioning, verwarming, elektra, internet en parkeergelegenheden worden vaak ter beschikking gesteld. Hoe je de ruimte voor de rest in- of aanvult ligt helemaal aan jou! Dit betekent ook dat het regelen van apparatuur, schoonmaak en receptie onder jouw taken valt.

Let wel: De meeste prijzen van dit soort overeenkomsten moeten nog verrekend worden met BTW en servicekosten (ook per m2). Je totale kosten kunnen daardoor flink oplopen zonder dat je dat in eerste instantie door hebt. Deze vorm van kantoorverhuur is vooral geschikt voor grotere bedrijven met meer kapitaal en personeel.

2. Bedrijfsverzamelgebouw

Voor bedrijven of organisaties die liever een flexibele overeenkomst treffen met betrekking tot waar ze huren, zijn er de laatste paar jaar veel zogenaamde bedrijfsverzamelgebouwen opgericht. Dit zijn kantoren die je samen met andere bedrijven huurt en daarom ook bepaalde faciliteiten met ze deelt. Daarmee kun je van veel voordelen genieten, zoals dagelijks contact en dus ook meer kans op vruchtbare samenwerkingen met andere bedrijven in jouw kantoorpand. 

Ook in een verzamelgebouw heb je nog keuze tussen verschillende overeenkomsten.
Voor het huren van een vaste kantoorruimte of -plek worden over het algemeen deze twee opties aangeboden:

Afgesloten kantoren

Prijs:

per m2

werkende-vrouw-aan-bureau

Vast bureau

Prijs:

ongeveer 200€/ maand

3. Business Center

Een Business Center is een soort hotel voor bedrijven. Op het moment dat je de sleutel in het slot steekt is jouw kantoor al van alle gemakken voorzien, van receptie, schoonmaak en beveiliging tot apparatuur, meubilair en internet. Vaak wordt er zelfs ondersteunende service in de vorm van een persoonlijke telefoondienst of secretariaat aangeboden.

Doordat dit soort overeenkomsten vaak all-inclusive zijn, kunnen de onverwachte kosten die komen met een traditioneel huurcontract vermeden worden. Dit kan vooral voor jonge bedrijven met groeiambities voordelig zijn, omdat zij zonder aan hoge kosten gebonden te worden toch makkelijk grootte en locatie van hun kantoren aan kunnen passen. Daarnaast profiteren Business Center-klanten van de nabijheid van andere bedrijven en organisaties werkend onder hetzelfde dak omdat het samenwerkingen faciliteert.

werkende-vrouwen-in-gedeeld-kantoor
post-doorsturen
4. Virtuele kantoren

Virtuele kantoren zijn dé perfecte oplossing wanneer je als bedrijf geen behoefte hebt aan een fysieke werkplek, maar wel een presentie op wilt bouwen in andere steden of landen. Terwijl jij comfortabel op afstand jouw bedrijf kunt voeren, biedt een virtueel kantoor een vast bedrijfsadres waar ook post voor jou in ontvangst wordt genomen.

Als uitbreidingsoptie bieden veel verhuurders van virtuele kantoren ook een telefoonbezetting aan, zodat klanten snel te woord worden gestaan zonder dat jij daar ver voor hoeft te reizen. Ook bestaat met een uitbreiding van het pakket de mogelijkheid om gebruik te maken van werkplekken, de business lounge of vergaderkamers, voor het geval je toch een keer op locatie aanwezig bent.

SnelKantoor Makelaars biedt via SnelKantoor.nl/post ook virtuele kantoren. En extra diensten, zoals post doorsturen & telefoonbezetting.

Onze partners

Blijf op de hoogte van de nieuwste werkplekken en kantoorruimtes via onze nieuwsbrief!